«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

درباره راه‌های آسان دسترسی به کتاب | دست در دست کتاب

  • کد خبر: ۱۳۵۶۳۰
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲
درباره راه‌های آسان دسترسی به کتاب | دست در دست کتاب
اگر خواهان جامعه‌ای با فرهنگ و رو به رشد هستیم، باید همه بخش‌های آن را با کتاب عجین کنیم. در نگارخانه‌ها، داروخانه‌ها، نمایشگاه‌ها و در مجموع هر جایی که شهروندان به آن مراجعه می‌کنند و برای دقایقی امکان مطالعه پیدا خواهند کرد، باید کتاب خوب نیز در دسترس باشد.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ انسان همیشه در جست‌وجوی دوست است و گپ‌وگفت با دوستان از دل‌نشین‌ترین اوقاتی است که هر فرد می‌تواند آن را تجربه کند. حال چه بهتر اگر این دوست، گنجینه‌ای از لطایف و ظرایف زبانی و حرف‌های ناب باشد. کتاب برای همه ما چنین حکمی دارد و بدون هیچ محدودیتی همیشه در انتظار آغاز دوستی با ماست؛ بی‌ادعا، به‌دور از نصیحت و سرزنش، با زبان شیرین و روان و پر از جاذبه‌های وسوسه‌انگیز.

اما برای اینکه سفر زندگی را پر از تجربه‌های کتاب‌خوانی کنیم، نیازمند فراهم‌کردن بعضی بستر‌ها هستیم. از مهم‌ترین کارها، آشناکردن روزمرگی‌هایمان با کتاب است؛ یعنی باید دستمان را در دست کتاب بگذاریم و وظیفه این دست‌به‌دست‌کردن نیز برعهده همه افراد یک جامعه است.

همه‌چی کتاب

اگر خواهان جامعه‌ای با فرهنگ و رو به رشد هستیم، باید همه بخش‌های آن را با کتاب عجین کنیم. در نگارخانه‌ها، داروخانه‌ها، نمایشگاه‌ها، پل‌ها، ایستگاه‌های قطار شهری و اتوبوس، پایانه‌های مسافربری، سوپرها، نانوایی‌ها و در مجموع هر جایی که شهروندان به آن مراجعه می‌کنند و برای دقایقی امکان مطالعه پیدا خواهند کرد، باید کتاب خوب نیز در دسترس باشد.

برای نمونه در مشهد یک داروخانه می‌شناسیم که سال‌هاست مردم فقط برای دریافت دارو به آنجا نمی‌روند، بلکه یک نگارخانه جذاب است که گاه‌به‌گاه آثار هنری را به نمایش می‌گذارد. یا کافی‌شاپ‌های زیادی در مشهد راه‌اندازی شده‌اند که برای طراحی‌شان از خودرو یا چیز‌های دیگر الهام گرفته‌اند. درباره کتاب نیز باید چنین اتفاق‌های جذابی رقم بخورد. کتاب باید پسوند خیلی از جا‌ها شود، مانند کافه‌کتاب، داروخانه‌کتاب، متروکتاب، اتوبوس‌کتاب و....

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه‌های عمومی مرجع فرهنگی هر جامعه تلقی می‌شوند. نقش این مرجع فرهنگی این است که با قراردادن افکار و عقاید و اندیشه‌های خلاق در کنار یکدیگر، وسیله‌ای برای ایجاد علاقه به مطالعه و پژوهش برای افراد جامعه پدید بیاورد. از طرفی، آحاد مردم می‌توانند به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند و ضمن بهره‌بردن از امکانات آن، با یکدیگر تعامل کنند؛ بنابراین کتابخانه‌ها از ارزش‌های فرهنگی یک جامعه و مکانی برای برگزاری نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شوند که راه‌های دسترسی به کتاب را برای شهروندان آسان می‌کنند.

کتاب در مترو

قطارشهری در مشهد مانند همه کلان‌شهر‌های پیشرفته جهان، از محیط‌های پرآمدوشد شهری است که نقشی مؤثر در تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه ایفا می‌کند. این امکان مدرن حمل‌ونقلی در مشهد هر روز شهروندان را از شمال‌غربی به جنوب‌شرقی (خط‌یک به‌طول ۲۴ کیلومتر) و از شرق به جنوب‌غربی (خط دو به‌طول چهارده‌و‌نیم کیلومتر) می‌برد و هم‌اکنون از راه‌های زیرزمینی سفرهای درون‌شهری محسوب می‌شود که شهروندان می‌توانند آن را با طعم کتاب برای خود لذت‌بخش سازند.

‌افزون بر خطوط یک و دو، خط سه و چهار قطارشهری مشهد در دست ساخت است که هم ظرفیت‌های حمل‌ونقلی مشهد را افزایش می‌دهد و هم ظرفیت پربارکردن اوقات مسافران با مطالعه را دارد.

کتاب‌خوانیِ همگانی

همیشه یک یا چند جلد کتاب کم‌قطر و خواندنی داشته باشید تا در رفت‌وآمدهایتان و دقایقی که بیکار هستید، از آن‌ها بهره ببرید. یقین داشته باشید چنین کتاب‌هایی در زمان انتظار در مطب پزشک، صف‌های طولانی نان و حتی وقت ملاقات‌های دوستانه و غیررسمی به کارتان می‌آید.

یک فنجان کتاب!
کافه‌کتاب‌ها مکان‌های محبوب برای افراد اهل مطالعه هستند؛ از آن‌دسته جا‌هایی که هم فال است و هم تماشا. شما در یک روز سرد زمستانی می‌توانید به گرمای کافه پناه ببرید و همچنان که بخار از روی فنجان چایتان بلند می‌شود، کتابی از قفسه‌ها پیدا و خودتان را مهمان یک روایت خواندنی یا یک داستان کوتاه کنید. 

تعداد هفت غرفه و هفت کانتر فروش کتاب تخفیف‌دار در ایستگاه‌های خط یک و دو قطار شهری فعال است. از این تعداد شش غرفه در ایستگاه پارک ملت و یک باب در ایستگاه کوثر دایر است. کانتر‌ها نیز در ایستگاه‌های سعدی، شریعتی(خط دو)، شهدا، مفتح، کاوه، نبوت و طالقانی فعال هستند.

در این غرفه‌ها برای ۲۸ نفر فرصت اشتغال به‌وجود آمده است.

همیشه با صدای دوست

ممکن است شما هم جزو کسانی باشید که با مطالعه در حین حرکت سردرد می‌گیرید. کتاب‌دست‌گرفتن در چنین موقعیت‌هایی دشوار است و پیامد‌های منفی آن افراد را هر چقدر هم که مشتاق مطالعه باشند، به دردسر بیماری می‌اندازد. از آنجا که لازم است برای مطالعه، چشم‌ها روی نوشته‌ها و خطوط ثابت و متمرکز شوند، اما هنگام حرکت کتاب تکان می‌خورد، تمرکز چشم‌ها بر نوشته مشکل و این حالت سبب ایجاد خستگی در چشم‌ها می‌شود. بااین‌حال، راه برای مطالعه و لذت‌بردن از آن زیاد است و گوش‌دادن به فایل صوتی کتاب‌ها یکی از این راه‌هاست. کتاب‌های صوتی زیادی در شبکه جهانی اینترنت وجود دارد و به شما این امکان را می‌دهد که همیشه یار مهربان به‌شکلی متفاوت همراهتان باشد.

مهمانی در کافه‌کتاب‌ها

فراگیری کرونا، درس‌های بزرگی به ما داد. شاید خیلی از مهمانی‌های خانوادگی با شیوع کرونا جمع شد، اما جمع‌های کتاب‌خوانی بیشتر از قبل ترویج پیدا کرد. جوانان در کافه‌کتاب‌ها، گوشه‌ای دنج برای دیدار یکدیگر می‌یابند و پهلوبه‌پهلوی قفسه‌های کتاب در دنیای خواندنی‌ها غرق می‌شوند. افزون بر این، خانواده‌ها فرصت پیدا کردند که برای وعده‌های کافی‌شاپی یا تفریح‌های عصرگاهی همراه با فرزندانشان به کافه‌کتاب‌ها بروند و در کنار یک ظرف بستنی یا یک فنجان دمنوش، پیشنهادهایشان در زمینه مطالعه را باهم در میان بگذارند. خوشبختانه با بیشترشدن تعداد کافه‌کتاب‌ها در مشهد و جان‌گرفتن فرهنگ کتاب‌خوانی، آشتی مردم با کتاب عمیق‌تر و دیرینه‌تر شده است.

همچنین مزیت کافه‌کتاب‌ها در فضا‌های مختلفی است که برای همه گروه‌های سنی ایجاد کرده‌اند. در بیشتر این کافه‌ها و حتی کتاب‌فروشی‌های معتبر مشهد، بخش‌های کتاب کودک و محصولاتی که در کنار کتاب برای کودکان جاذبه ایجاد می‌کند، جداگانه طراحی شده‌اند. بچه‌ها می‌توانند روی صندلی کوچک بنشینند و هر کتابی را که می‌خواهند از قفسه‌ها بردارند و ورق بزنند.

بهترین هدیه

باید از خانواده شروع کنیم. پدر و مادر به عنوان افرادی که در تصمیمات خانواده تأثیرگذار هستند بهتراست در الگو‌های رفتاری که از خود نشان می‌دهند به برخی نکات نگاه ویژه داشته باشند. به عنوان نمونه درزمانی که با اعضای خانواده به خرید می‌روند محصولات فرهنگی مثل کتاب را در سبد خانواده جای بدهند. این اتفاق باعث می‌شود تا فرهنگ خرید کتاب در بین فرزندان نهادینه شود. از طرفی معمولا به کسانی که دوستشان داریم، در مناسبت‌های مختلف هدیه می‌دهیم.

در تولدها، سالگرد‌های ازدواج، مهمانی‌های سالانه یا مهمانی‌هایی که به‌مناسبت خرید خانه یا به‌دنیاآمدن فرزند برگزار می‌شود و ... کتاب، گزینه مناسبی برای همه این اتفاق‌های مثبت است. هیچ هدیه‌ای باارزش‌تر از کتاب نیست، زیرا ما را با جهان تازه‌ای پیوند می‌دهد. در فضای‌مجازی راهنما‌های پرشماری برای انتخاب بهترین کتاب‌ها به‌عنوان هدیه موجود است که می‌توان از آن‌ها نیز کمک گرفت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->